top of page

על קצה המזלג

  • תמונת הסופר/תד"ר קרן הוד

חיילת - שפרי תזונתך!

עודכן: 30 במרץ 2018

משרתת בבסיס סגור ומוותרת על ארוחת הבוקר? יוצאת הביתה כל יום, אבל פושטת על השק"ם בלי בושה? הפוסט הזה מוקדש לכל החיילות בצבא, ובו אסביר איך לעבור את התקופה הזו ולשמור על תזונה נכונה ובריאה


1. עצירות – עצירות היא תופעה שכיחה בכלל ובקרב חיילות במיוחד. השילוב של שינויים תזונתיים ביחד עם עומס רגשי ולחץ נפשי מתבטאים הרבה פעמים בשינוי בדפוס היציאות. כדי למנוע עצירות יש להקפיד על שתיית מים מספקת, אכילת סיבים תזונתיים (מפירות וירקות טריים ודגנים מלאים), להקפיד על ביצוע פעילות גופנית, ולא להתאפק.


2. דלקות בשלפוחית השתן – את רצה כל הזמן לשירותים? מרגישה צריבה וכאב במתן שתן? סביר להניח שאת סובלת מדלקת בשלפוחית השתן. רובנו חווינו דלקת בשלפוחית השתן בתקופות שונות בחיינו, ובמיוחד בתקופה של הצבא. מומלץ לשתות הרבה הרבה מים (לפחות 2 ליטר), לשלב חמוציות (בכדורים, ולא כמיץ), לא להתאפק במתן השתן כדי לא ליצור שאריות על חיידקים, צריכת פרוביוטיקה, ושמירה על היגיינה.


3. ברזל – במחקר שנערך על קבוצה של 366 חיילים וחיילות נמצא ש-1 מכל 10 חיילים סובל מאנמיה מחוסר ברזל. חוסר ברזל בקרב חיילות (וחיילים) נובע בעיקר מתזונה לקויה מצד אחד, וצמיחה מואצת מצד שני, בנוסף לאיבוד ברזל בדימום וויסתי. מומלץ לצרוך תוסף תזונה של ברזל למי שיש לה רמות נמוכות מ40 מ"ג ברזל, בנוסף לצריכת מזונות עשירים בברזל.


4. השמנה – "כל חיי הייתי רזה ולא התעסקתי עם משקל ודיאטות, ומאז שהתגייסתי עליתי כבר 5 ק"ג, הבגדים לוחצים עליי, הבטן מפריעה לי, ואני מרגישה כבדה ומסורבלת.." מוכר לך? מסתבר שהאויב הקשה של חיילות צה"ל הוא לא חיזבללה, אלא ההשמנה. אם זה בגלל האוכל השמן בחדר האוכל, הוופלים בשק"ם, או האכילה הרגשית בעקבות מצבי הלחץ, הדיכאון המתח נפשי או סתם שיעמום, המאפיינים את השנים הללו. איך ניתן לשמור על שפיות תזונתית בכל התקופה העמוסה הזו? מומלץ להקפיד על תזונה מאוזנת ובריאה, לצרוך פירות וירקות טריים, להקפיד על ארוחות מסודרות (לא להתעצל ללכת לארוחת בוקר בשביל עוד כמה דקות שינה...), להגביל מזונות שמנים בחדר אוכל ונשנושים מיותרים מהשק"ם, ומאוד מאוד מומלץ לשלב פעילות גופנית.


המשך שירות בריא ומהנה!!!



bottom of page