top of page

על קצה המזלג

  • תמונת הסופר/תד"ר קרן הוד

טיפים לחיזוק מערכת החיסון


החורף הנוכחי אמנם לא גשום במיוחד, אך מחלות החורף כבר כאן ובגדול! 

מהן "מחלות החורף"?

המחלות האופייניות לתקופת החורף מופיעות בכל הגילאים, וחלק ניכר מהן נגרם מוירוסים, למשל: שפעת, הצטננות ומחלות בדרכי הנשימה העליונות. 

באופן כללי, המחלות הוירליות, לעומת המחלות החיידקיות, אינן מושפעות מתרופות אנטיביוטיות, והטיפול בהן הוא בדר"כ מנוחה, שתייה מרובה, טיפול תומך והשגחה.  התסמינים האופיניים של שפעת, הם:  חום, שיעול, נזלת וכאבי שרירים.  


איך להימנע מהדבקה?

1. להקפיד לרחוץ ידיים במים ובסבון לעיתים קרובות, במיוחד לאחר שיעול או התעטשות.

2. כשמשתעלים או כשמתעטשים, חשוב לכסות את הפה והאף בממחטה חד פעמית ולהשליכה לפח לאחר השימוש, או לכסות את הפה עם החלק הפנימי של המרפק.

3. באופן כללי, אם חלית בשפעת, חשוב להישאר בבית, כדי למנוע את הפצת הנגיפים והדבקת אחרים.

4. חוסר אוורור הבתים, החדרים והמשרדים גורם להדבקה קלה יותר בחורף, לעומת הקיץ.  מומלץ לאוורר את החדרים מידיי פעם, ולהשאיר את החלון מעט פתוח.

5. אחת הסיבות הקובעות את אורך ועוצמת המחלה היא מערכת החיסון.  מערכת חיסון חלשה תוביל לזמן החלמה ארוך יותר. 


מהי מערכת החיסון?

מערכת החיסון מורכבת מתאי דם ייעודיים ואיברים, המגנים על הגוף מפולשים זרים.  כאשר הכל תקין, נלחמת מערכת החיסון בגורמים זיהומיים, כמו חיידקים, וירוסים ופרזיטים.  כאשר כושרה של מערכת החיסון נפגע, הופך הגוף פגיע למבול של מחלות.  מערכת החיסון, כמו כל מערכת בגוף, תלויה באורח חיים בריא, הכולל אספקה תמידית של תזונה נכונה, מצב נפשי מאוזן, כושר ופעילות גופנית.


מה הקשר בין הנפש למערכת החיסון?

במצב רוח מרומם מערכת העצבים המרכזית מפרישה אנדורפינים, הנקשרים למערכת החיסון, משפרים את פעילותה ואת יכולת התנגדותה למחלות.  ואילו מצב רוח רע גורם להפרשת עודפי קורטיזון, המתאפיין בדיכוי מערכת החיסון.

>  המחשבות שלנו משנות את המצב הביוכימי של הגוף ואת תפקודיו ובעיקר משנות את יכולתו להילחם במחלות.  כיום, טוענים, כי מבנה אישיותי של הפנמה תמידית של מחשבות שליליות, עלבונות וכעסים, מהווה גורם סיכון למחלות שונות. שימוש בטכניקות הרפיה מעלות  את חסינותה של מערכת החיסון באנשים אלו.

> חשיפה לשמש מעלה את רמות הסרוטונין, האחראי בין היתר לחיזוק מערכת החיסון.  מומלץ, במיוחד בחורף, כשמחשיך מוקדם, להיחשף לאור טבעי ולהרבות באכילת פחמימות מורכבות, שגם מעלות את רמות הסרוטונין.


מה הקשר בין פעילות גופנית למערכת החיסון?

פעילות גופנית, במיוחד אירובית, משפיעה על חיזוק מערכת החיסון בשני מישורים:

1. עם השיפור בפעילות שרירים ואספקת אנרגיה לגוף, גוברת תחושת החיוניות של הגוף, וזרימת הדם, ומתחזקת פעילותן של מערכות שונות בגוף.

2. פעילות גופנית גורמת להפרשת אנדורפינים במוח. כאמור, האנדורפינים מחזקים את מערכת החיסון באופן ישיר.



מה הקשר בין תזונה למערכת החיסון?

לתזונה השפעה מכרעת על תפקוד מערכת החיסון. ישנן מספר המלצות תזונתיות על המזונות המיוחדים, שעליהם מסתמכת מערכת החיסון:


1. העדיפו דגנים מלאים, העשירים בסיבים ודלים בפחמימות פשוטות, כגון: לחם מחיטה מלאה, דגני בוקר מלאים, אורז מלא, קוואקר, כוסמת, קינואה וכו'.  כאמור, פחמימות מורכבות מעלות את רמות הסרוטונין, שקשור לחיזוק מערכת החיסון.


2. מומלץ להימנע או להפחית מזונות המכילים שומן רווי, המתחמצן בקלות וגורם ליצירת רדיקלים חופשיים, הפוגעים בתפקוד מערכת החיסון.


3. יש לצרוך מזונות המכילים נוגדי חימצון, ויטמינים ומינרלים המחזקים את תפקוד ועמידות מערכת החיסון:


ויטמין A

הוא ויטמין אנטי ויראלי, ונוכחותו בקרום התאים מחזקת את הקרום בעמידותו מול מתקפות זיהומיות במערכות הנשימה, המעיים והשתן.  מזונות המכילים ויטמין זה:  ירקות בעלי עלים כהים, פירות וירקות צהובים, שמן דגים, חלב ומוצריו, וחלמון ביצה. 


בטא קרוטן

הינו אנטי חמצוני, המצוי בעיקר בבטטות, גזר, אפרסמון, פרות הדר וירקות ירוקים. 


ויטמין C

הינו ויטמין אנטי ויראלי, קוטל חיידקים, ויכול גם לשמש כלוחם נגד אלרגיות מסויימות.  בנוסף, ויטמין זה חיוני לתגובה חיסונית תקינה של הגוף לזיהומים, ולריפוי פצעים.  מקורות לויטמין C במזון:  פלפל, גויאבה, תות שדה, עגבניות, פרות הדר, כרוב, ותפוחי אדמה.  גוף בריא מסוגל לספוג עד 250 מ"ג ויטמין C וצריכה העולה על כמות זו, תביא להפרשת העודפים בשתן.  יש לזכור כי ויטמין זה נהרס בחום, ולכן מרק עגבניות, למשל,  לא יכיל כמות גדולה של ויטמין C. 


ויטמין E

הינו נוגד חימצון המגן על קרומי התאים ורקמות שונות בגוף, ובנוסף הוא מדרבן את פעילות מערכת החיסון ומסייע במלחמה נגד זיהומים.  מקורות ויטמין E במזון:  שמנים, קטניות, נבט חיטה, אורז ובטטות.


סלניום

הינו יסוד קורט המצוי בשום, בצל, אגוזים (במיוחד אגוזי ברזיל), פטריות, ברוקולי, קמח חיטה, עוף ודגים, ומשמש כקוטל חיידקים טבעי, המסייע למערכת החיסון.  פעילותו בשילוב עם ויטמין E סינרגיסטית, והם מחזקים ביחד את נוגדני הגוף לעמידותם בפני זיהומי אויר, ועוזרים לכדוריות הדם הלבנות לזהות את הפולשים.


אבץ

הינו מינרל אנטי ויראלי, התורם ליצירת אנזימים המנקים תאים פגועים בגוף. תאי דם לבנים, השייכים למערכת החיסון, זקוקים לאבץ למלחמתם בחיידקים ווירוסים שפלשו לגוף.  מקורות לאבץ במזון:  דגנים מלאים, קטניות, אגוזים (במיוחד פקאן ואגוזי ברזיל), גרעיני דלעת, דגים ובשר.


4. מומלץ לצרוך כפעמיים בשבוע מנת דגי ים צפוני, כגון: סלומון, מקרל, הרינג וסרדינים, העשירים באומגה 3, שיש לה תפקיד אנטי דלקתי, שמונע מחלות.


5. מומלץ לצרוך מידיי יום מנת יוגורט ביו-פרוביוטי או כדורים של פרוביוטיקה, המכיל חיידקים ידידותיים, החיוניים בין היתר, לאיזון פלורת חיידקי המעיים ולחיזוק מערכת החיסון.


6. יש להקפיד על שתייה מרובה של מים, גם בחורף, כשקר ולא מרגישים תחושת צמא.  השתייה מאפשרת לכל מערכות הגוף, גם למערכת החיסון, לפעול כראוי.  מומלץ גם לשתות תה צמחים, המכיל פולי-פנולים.


7. וכמובן, איך לא?  תרופת הסבתא הידועה, שהיום כבר הוכחה במחקרים כמועילה – מרק עוף.


8. קצת מהגישה האלטרנטיבית - לפי הרפואה הסינית, מומלץ לצורך מזונות חמים.  מזון חם נחשב "חם" הן לפי הטמפרטורה שלו והן לפי האנרגיה שלו, לדוגמא:  שתייה חמה (תה קמומיל), ירקות מחממים (בטטות, דלעת, גזר, סלק, לפת, דלעת, כרוב ניצנים וכרוב), תבלינים מחממים (קינמון, ציפורן, בצל, שום, צ'ילי, ג'ינג'ר והל), פירות מומלץ לאכול כרסק או אפויים או מיובשים אורגניים או מבושלים, ובאופן כללי, מומלץ להשתמש בבישול איטי, כגון תבשילי קדרה למינהם.


לסיכום

שמירה על אורח חיים בריא מחזק ומחסן את גופנו ומעלה את תחושת הנמרצות והחיוניות, ומאפשר העצמה עצמית ותחושת סיפוק.


שיהיה חורף חם ובריא!


bottom of page