top of page

על קצה המזלג

  • תמונת הסופר/תד"ר קרן הוד

מה עושים עם הרעב הזה?

מסתובבת בתחושת רעב רוב היום? מרגישה צורך לאכול כל הזמן?  ניסית לספק את הרעב המציק הזה עם מאכלים דיאטטיים (כדי להימנע מחריגות בתפריט) ולסוף אכלת יתר על המידה?


מה עושים?

בשלב ראשון, לפני שאת נאבקת עם הרעב הלא מוסבר, אתרי את מקורו.  תשאלי את עצמך: האם אני באמת רעבה? או שמא אני בעצם צמאה או עייפה? קר לי? צריכה מתוק? משועממת? בסערת רגשות? וכו'.  במילים אחרות – האם הרעב הוא פיזיולוגי או שהוא נובע מצורך אחר?  אם הבנת שהרעב איננו פיזיולוגי, אז ספקי את הצורך הראשוני.


ישנם מצבים שונים שמתורגמים כרעב ודרך ההתמודדות עימם:

> מצב של צמא יכול לפעמים לתעתע דרך תחושת רעב מדומה ולכן רצוי קודם לשתות.

מצב של עייפות גם יכול להיות מתורגם לרעב.  לפעמים, אנחנו אוכלים כדי לספק לגוף אנרגיה, אך במצב של עייפות, האנרגיה שהגוף זקוק לה היא בעצם שינה טובה.

במצבי קור יש נטייה לאכול יותר, כדי לחמם את הגוף.  מומלץ, בעיקר בחורף, לדאוג לכך, שתמיד יהיה חם.  ממליצה לנסות מקלחת חמה ומפנקת דבר ראשון כשנכנסים הביתה, עוד לפני שנכנסים למטבח ופותחים את המקרר.

אם זה צורך במתוק, אכלי מתוק לנשמה בכמות סבירה. אפשר לאכול מאכלים מתוקים ולשים לב למידה. עדיף ממתקים על בסיס פחמימות פשוטות דלי שומן (במקום ממתקים עתירי שומן), למשל: עוגיות "נשיקה" או מרנג, דובשניות, קרטיב קרח, סוכרייה על מקל או כל סוכרייה אחרת, דבש או ריבה על פרוסת לחם, גלידת יוגורט דלת שומן או סורבה. 

אם הרעב נובע שעמום, וותרי על אכילה: כל מה שלא תבחרי לאכול יחוסל תוך דקה, ותחזרי להיות משועממת עם קלוריות מיותרות, ורגשות אשם.

> סערת רגשות הובילה אותך ישר אל קירבו של המקרר? מאחר והמניע לאכילה הוא מצב הרוח, היא לא תיפסק עד לפתרון הבעיה (או עד לתחושת מלאות לא נוחה או דחייה מהאוכל). אין לנו אלא להתמודד עם הסערה המקורית, במקום להוסיף לה את מפח הנפש של הרס הדיאטה.


לסיכום

רעב, שאינו פיזיולוגי, הוא למעשה צורך אחר שמתורגם לרעב.  צורך כזה לא יסופק משום מזון שבעולם. לכן, יש ללמוד להקשיב לגוף ולנפש ולהעניק לעצמנו את הצורך האמיתי, שלו אנו זקוקים. זכרו, שמדובר בהרגל ולא בצורך, והרגל ניתן לשנות. זה לוקח זמן אך שווה את המאמץ. 


bottom of page