top of page

על קצה המזלג

  • תמונת הסופר/תד"ר קרן הוד

15 טיפים והמלצות תזונתיות למעי רגיש (רגיז) המתבטא בכאבי בטן, גזים ונפיחות


סובלת מכאבי בטן כרוניים, כמו דקירות בבטן? גזים תכופים? נפיחות כמו בחודש רביעי? אלו התסמיים השכיחים ביותר של תסמונת המעי הרגיש. 15-20% מהאוכלוסייה סובלת מתסמונת זו, שמאופיינת בכאבי בטן, גזים, שלשולים ו/או עצירויות באופן כרוני ללא ממצא כלשהו בבדיקות הרפואיות.


הרבה פעמים חולי תסמונת מעי רגיש שומעים מהרופאים ש"אין להם כלום" או שזה הכול "בראש שלהם" משום שכל הבדיקות יוצאות תקינות ואז הם עלולים להיתפס כסובלים מבעיה פסיכולוגית.  קשה לתאר עד כמה אנשים ש"אין להם כלום" סובלים ועד כמה איכות חייהם נפגעת מהסבל הזה.  


במאמרים שפרסמתי בשנים האחרונות ביחד עם שותפיי מהמכון הגסטרואנטרולוגי בבית החולים איכילוב, בילינסון ומאוניברסיטת UNC שבצפון קרולינה (ארה"ב) מתוארים ממצאי המחקרים שערכנו על חולי תסמונת מעי רגיש.  לפי המחקרים שלנו, תסמונת מעי רגיש קשורה לגורמים רבים, כגון תהליכי דלקת בדרגה נמוכה, מצבי לחץ ושחיקה כרוניים ושינויים באיזון מערכת העצבים.  כלומר, מסתבר שגם לחולים האלה יש "קבלות", ולא הכול ב"ראש שלהם".


ברוב המקרים של תסמונת המעי הרגיש ניתן להקל על הסימפטומים בעזרת שינויים תזונתיים, אימוץ אורח חיים בריא והורדת רמת הלחץ הנפשי.  לכל ביטוי קליני של התסמונת יש המלצות שונות. בפוסט זה אתמקד בתסמונת המאופיינת בעיקר בכאבי בטן, גזים ונפיחות.  

ההמלצות התזונתיות עבור מי שסובל מתסמונת מעי רגיש, שמאופיינת בכאבי בטן, נפיחות וגזים כרוניים:

1. להימנע מירקות ממשפחת המצליבים - כרוב, כרובית, ברוקולי, צנון, צנונית, קולורבי, לפת, עלי חרדל ורוקט.


2. להימנע מקטניות: שעועית, אפונה, עדשים, פול, גרגירי חומוס, סויה, מאש וכו'.


3. להימנע ממזונות שבאופן אינדבידואלי עלולים לגרום לגזים : בצל, גמבה, פלפל, שזיפים מיובשים, מיץ שזיפים, לחם מחיטה מלאה, דגני בוקר עתירי סיבים תזונתיים, מזונות מתובלים, בירה, משקאות מוגזים, חלב ומוצריו.


4. מזונות נוספים שעלולים לגרום לגזים באופן אינדיבידואלי – יכול להיות כל מזון שהוא שאתה רגיש אליו במיוחד.


5. להימנע מממתיקים על בסיס הסוכרים האלכוהולים - כגון: מלטיטול, איזומלטיטול, מניטול, סורביטול וכו'.  בדר"כ נמצאים בגלידות, סוכריות, שוקולד, עוגות ועוגיות ללא סוכר, ותוצרי הלוואי של הפירוק שלהם הם גזים.


6. הגבלת כמות השומן בתפריט – שומן מעכב את קצב ריקון הקיבה ועלול להגביר את תחושת המלאות.


7. העלאת מינון כמות הסיבים התזונתיים באופן הדרגתי – לאחר תקופת הימנעות מסיבים תזונתיים החזרתם לתפריט לאורך תקופה ממושכת עד להגעה למינון המתאים שאינו גורם לגזים.


8. להעדיף מוצרי חלב דלים בלקטוז, כגון: גבינות צהובות, קוטג', קשקבל, גבינות עיזים.  ניתן להשתמש בתוסף אנזימתי של לקטאז ("לקטאזין")


9. שימוש באנזימי עיכול – מומלץ לקחת בזמן ארוחה שמכילה מזונות שעלולים לגרום לגזים.


10. שימוש בפרוביוטיקה – כמוסות חיידקים פרוביוטיים או אכילת מזונות מועשרים בחיידקים אלו לאיזון פלורת המעי. יש להתאים את סוג הפרוביוטיקה באופן אינדיבידואלי, כיוון שפרוביוטיקה מכילה חייקים שונים, במינונים שונים ובשילובים שונים, וכל אחד ואחד מהמוצרים הפרוביוטיים עשוי להקל על מצבים שונים, ולא מכסה את כלל הבעיות הרפואיות.


11. סוגי תה מומלצים: נענע, שומר וקמומיל בעלי השפעה מרגיעה על מערכת העיכול והפחתת גזים.


12. יש לפזר את הארוחות על פני היום, 5-6 ארוחות ביום, ולהימנע מהפסקות ארוכות בינהן (כל 3 שעות).


13. יש לאכול לאט, וללעוס היטב.


14. הגבלת מוצרים המכילים גלוטן - לא רק חולי צליאק, אלא גם חולים הסובלים מתסמונת המעי הרגיש, גם אלו שלא נמצאה להם רגישות לגלוטן, יחושו הקלה משמעותית עם הגבלת מאכלים המכילים גלוטן, כגון: לחם, פסטה, דגני בוקר וכל מה שמכיל בו חיטה.

15. דיאטת ה - FODMAP's - בדיאטת ה- FODMAP’s מורידים מהתזונה את כל המזונות שמכילים חד סוכרים מסוג פרוקטוז וגלקטוז, דו סוכר מסוג לקטוז וממתיקים על בסיס אלכוהולי מסוג: סורביטול, מנטיטול, קסליטול ומלטיטול.


לסיכום למרות שכיחות התופעה, יש הרבה אנשים שסובלים ואינם זוכים לקבל טיפול.  חלקם מתביישים, חלקם אינם מודעים לפתרונות הקיימים וחלקם אינם מאמינים שאפשר לעזור להם.  אני מכירה


מטופלים רבים שמרגישים הרבה יותר טוב  אחרי טיפול.  

כדיאטנית קלינית, שעוסקת במחקר בתחום תסמונת המעי הרגיש, במסגרת לימודי התואר השני והשלישי בחוג לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, יש לי את הכלים והיכולת למצוא ביחד איתך את הדרכים לפתרון הבעיה ממנה את סובלת. 

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הקשר בין תזונה ומחלות מעי דלקתיות

מחלות מעי דלקתיות (IBD) מאופיינות בעיקר בשלשול כרוני, התכווצויות וכאבי בטן, חום נמוך, עייפות וירידה במשקל, ומשבשות במידה ניכרת את אספקת רכיבי המזון התקינה של הגוף.  לעתים נראית המחלה כאילו המזון פועל

13 טיפים והמלצות לסובלים מצרבות

אם צרבת גורמת לך לסבל רב, למעשה, מדובר בביטוי של רפלוקס קיבתי-וושטי, או בשמו הלועזי: Gastroesophgeal Reflux Disease. במצב זה, חומצה הנמצאת בקיבה עולה אל הוושט וגורמת לתחושה של שריפה או כאב במרכז החזה

bottom of page