top of page

על קצה המזלג

  • תמונת הסופר/תד"ר קרן הוד

9 טיפים לסובלים ממעי רגיש (רגיז) המתבטא בעצירות


סובלת מעצירות כרונית? אם כן, את לא לבד. 15-20% מהאוכלוסייה סובלת מתסמונת מעי רגיש, או רגיז כפי שרבים מכנים אותה.  תסמונת מעי רגיש מאופיינת בכאבי בטן, גזים, שלשולים ו/או עצירויות כרוניות, ללא ממצא כלשהו בבדיקות הרפואיות.


הרבה פעמים חולי תסמונת מעי רגיש שומעים מהרופאים ש"אין להם  כלום" או שזה הכול "בראש שלהם", משום שכל הבדיקות יוצאות תקינות, ואז הם עלולים להיתפס, כסובלים מבעיה פסיכולוגית.  קשה לתאר עד כמה אנשים ש"אין להם כלום" סובלים ועד כמה איכות חייהם נפגעת מהסבל הזה.  


במאמרים שפרסמתי בשנים האחרונות ביחד עם שותפיי מהמכון הגסטרואנטרולוגי בבית החולים איכילוב, בילינסון ומאוניברסיטת UNC שבצפון קרולינה (ארה"ב) מתוארים ממצאי המחקרים שערכנו על חולי תסמונת מעי רגיש.  לפי המחקרים שלנו, תסמונת מעי רגיש קשורה לגורמים רבים, כגון תהליכי דלקת בדרגה נמוכה, מצבי לחץ ושחיקה כרוניים ושינויים באיזון מערכת העצבים.  כלומר, מסתבר שגם לחולים האלה יש "קבלות", ולא הכול ב"ראש שלהם".


ברוב המיקרים של תסמונת המעי הרגיש ניתן להקל על הסימפטומים בעזרת שינויים תזונתיים, אימוץ אורח חיים בריא והורדת רמת הלחץ הנפשי.  כל אחת מההופעות הקליניות של התסמונת מטופלת בצורה שונה, ובפוסט הזה אתמקד בהמלצות התזונתיות לאלו שסובלים מעצירות.


מהן ההמלצות?


1. צריכת סיבים תזונתיים מצויים בכל הדגנים המלאים (דגני בוקר מחיטה מלאה מועשרים בסיבים תזונתיים, לחם מחיטה מלאה, בורגול, כוסמת, פסטה מחיטה מלטה, אורז מחיטה מלאה, קוואקר וכו') בפירות ובירקות (במיוחד טריים, עם קליפה), ובקטניות (פולי חומוס, שעועית, אפונה, פול, עדשים וכו'.  הסיבים התזונתיים אינם מתעכלים בגוף, הם סופגים נוזלים במערכת העיכול ומהווים חלק נכבד מנפח הצואה.  מומלץ לצרוך בין 20-30 גרם של סיבים ביום.  משמע:  להקפיד על דגנים מחיטה מלאה, דגני בוקר מועשרים בסיבים + 5 מנות ירק + 3 מנות פרי + תוספת של קטניות בתפריט היומי.  פעילות הסיבים תלויה בכמות השתיה, שכן ללא שתיית מים מספקת הם עלולים להחמיר את העצירות. ומכאן ההמלצה הבאה:


2. הקפדה על שתיה הקפדה על שתיית מים מספקת, כשהמדד הטוב ביותר הוא צבע השתן, שאמור להיות בהיר.  ההמלצה הינה 35-40 מ"ל לכל ק"ג משקל גוף (כ- 1.5-2 ליטר ליום). 


3. התמדה בפעילות גופנית מסייעת בהקלה על העצירות על ידי עידוד התנועתיות הפריסטלטית של המעיים.


4. צריכת מזונות המגרים את שרירי המעיים שזיפים מיובשים, מיץ שזיפים מיובשים


5. הקפדה על ארוחת בוקר ואכילה בזמנים קבועים האכילה מגרה את תחילת הפעילות הפריסטלטית המעי.


6. שימוש ב"חיידקים ידידותיים" בפלורת המעי קיימים חיידקים ידידותיים המסייעים בייצור הצואה.  לעיתים יש ירידה בכמות החיידקים הללו בעיקר אחרי נטילת אנטיביוטיקה.  ניתן להעשיר את כמות החיידקים ע"י צריכת מוצרי "Bio", כולל:  יוגורטים, משקאות מיוחדים (אקטימל) , גבינות ואף כדורים פרוביוטיים ספציפיים. יש להתאים את הטיפול הפרוביוטי באופן אישי לכל מטופל, משום שכלל המוצרים הפרוביוטיים נבדלים זה מזה מבחינת הרכב החיידקים, השילובים בינהם והמינונים שלהם.


7. סיגול הרגלי יציאות להימנע מהתאפקות ודחייה מיותרת של פעילות המעיים, ולהקציב מספיק זמן לפעילות היציאה מידיי יום.


8. הימנעות משימוש במשלשלים שימוש קבוע עלול לגרום לנזק למעיים, לתלות בהם, ולהחמרת העצירות.


9. תוספי ברזל עלולים לגרום לעצירות באופן אינדיבידואלי, ולכן יש לשקול להחליף את סוג התוסף.


לסיכום

למרות שכיחות התופעה, הרבה אנשים סובלים מתסמונת זו, ואינם זוכים לקבל טיפול.  חלקם מתביישים, חלקם אינם מודעים לפתרונות הקיימים וחלקם אינם מאמינים שאפשר לעזור להם.  אני מכירה הרבה מטופלים שמרגישים הרבה יותר טוב  אחרי טיפול.  

כדיאטנית קלינית, שעוסקת במחקר בתחום תסמונת המעי הרגיש, במסגרת לימודי התואר השני והשלישי בחוג לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, יש לי את הכלים והיכולת למצוא ביחד איתך את הדרכים לפתרון הבעיה ממנה את סובלת.


 

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הקשר בין תזונה ומחלות מעי דלקתיות

מחלות מעי דלקתיות (IBD) מאופיינות בעיקר בשלשול כרוני, התכווצויות וכאבי בטן, חום נמוך, עייפות וירידה במשקל, ומשבשות במידה ניכרת את אספקת רכיבי המזון התקינה של הגוף.  לעתים נראית המחלה כאילו המזון פועל

13 טיפים והמלצות לסובלים מצרבות

אם צרבת גורמת לך לסבל רב, למעשה, מדובר בביטוי של רפלוקס קיבתי-וושטי, או בשמו הלועזי: Gastroesophgeal Reflux Disease. במצב זה, חומצה הנמצאת בקיבה עולה אל הוושט וגורמת לתחושה של שריפה או כאב במרכז החזה

bottom of page