top of page

על קצה המזלג

  • תמונת הסופר/תד"ר קרן הוד

7 טיפים והמלצות תזונתיות לסובלים ממעי רגיש המתבטא בשלשול


סובלת משלשולים כרוניים? סביר להניח שיש לך תסמונת מעי רגיש. 15-20% מהאוכלוסייה סובלת מתסמונת זו.  התסמונת מאופיינת בכאבי בטן, גזים, שלשולים ו/או עצירויות באופן כרוני ללא ממצא כלשהו בבדיקות הרפואיות.


הרבה פעמים חולי תסמונת מעי רגיש שומעים מהרופאים ש"אין להם כלום" או שזה הכול "בראש שלהם" משום שכל הבדיקות יוצאות תקינות ואז הם עלולים להיתפס כסובלים מבעיה פסיכולוגית.  קשה לתאר עד כמה אנשים ש"אין להם כלום" סובלים ועד כמה איכות חייהם נפגעת מהסבל הזה.  


במאמרים שפרסמתי בשנים האחרונות ביחד עם שותפיי מהמכון הגסטרואנטרולוגי בבית החולים איכילוב, בילינסון ומאוניברסיטת UNC שבצפון קרולינה (ארה"ב) מתוארים ממצאי המחקרים שערכנו על חולי תסמונת מעי רגיש.  לפי המחקרים שלנו, תסמונת מעי רגיש קשורה לגורמים רבים, כגון תהליכי דלקת בדרגה נמוכה, מצבי לחץ ושחיקה כרוניים ושינויים באיזון מערכת העצבים.  כלומר, מסתבר שגם לחולים האלה יש "קבלות", ולא הכול ב"ראש שלהם".


ברוב המקרים של תסמונת המעי הרגיש ניתן להקל על הסימפטומים בעזרת שינויים תזונתיים, אימוץ אורח חיים בריא והורדת רמת הלחץ הנפשי.  לכל ביטוי קליני של התסמונת יש המלצות שונות. בפוסט זה אתמקד בתסמונת המאופיינת בעיקר משלשול.  


ההמלצות התזונתיות עבור מי שסובל מתסמונת מעי רגיש, שמאופיינת בשלשול כרוני:

1. הקפדה על שתייה מרובה – השלשול גורם לאיבוד נוזלים, ולכן חשוב להשלים את הנוזלים שהגוף מאבד.  עדיף לשתות נוזלים צלולים, כגון: מים, סודה, מרק צח וכו'.


2. צריכת מזונות קלים לעיכול - צנימים, אורז לבן מבושל, דייסת אורז, עוף מבושל במרק, ירקות ממרק (קישואים, גזר מבושל, דלעת), רסק תפו"ע, בננה.


3. הגבלת חלב ומוצריו – השלשול מפחית באופן זמני את כמות האנזים "לקטאז", ולכן כדאי להפחית את המזונות המכילים לקטוז, כגון: חלב ניגר, יוגורט, גבינה לבנה, לבנה, לבן.  ניתן לצרוך באופן מבוקר מוצרי חלב המכילים לקטוז בכמות נמוכה יחסית, כגון: גבינ"צ, קוטג', גבינות עיזים, גבינות קשות (קשקבל, גבינת פטה וכו').


4. הימנעות ממזונות הממריצים את פעילות מערכת העיכול - כגון: מזונות שומניים, מתובלים מאוד, מזונות המכילים סיבים תזונתיים (דגנים מלאים, פירות וירקות במיוחד טריים עם קליפה) קפה, ואלכוהול.


5. שימוש בפרוביוטיקה – כמוסות חיידקים פרוביוטיים או אכילת מזונות מועשרים בחיידקים אלו, כגון יוגורט ביו-פרו,  לאיזון פלורת המעי. יש להתאים את המוצר הפרוביוטי באופן אישי, שכן פרוביוטיקה מכילה חיידקים ידידותיים במינונים שונים, בשילובים אחרים ולכן לא יכולה לכסות את הטיפול בכלל הבעיות הרפואיות.


6. הגבלת מוצרים המכילים גלוטן - לא רק חולי צליאק, אלא גם חולים הסובלים מתסמונת המעי הרגיש, גם אלו שלא נמצאה להם רגישות לגלוטן, יחושו הקלה משמעותית עם הגבלת מאכלים המכילים גלוטן, כגון: לחם, פסטה, דגני בוקר וכל מה שמכיל בו חיטה.


7. דיאטת ה - FODMAP's - בדיאטת ה- FODMAP’s מורידים מהתזונה את כל המזונות שמכילים חד סוכרים מסוג פרוקטוז וגלקטוז, דו סוכר מסוג לקטוז וממתיקים על בסיס אלכוהולי מסוג: סורביטול, מנטיטול, קסליטול ומלטיטול.


לסיכום למרות שכיחות התופעה, יש הרבה אנשים שסובלים ואינם זוכים לקבל טיפול.  חלקם מתביישים, חלקם אינם מודעים לפתרונות הקיימים וחלקם אינם מאמינים שאפשר לעזור להם.  אני מכירה


מטופלים רבים שמרגישים הרבה יותר טוב  אחרי טיפול.  

כדיאטנית קלינית, שעוסקת במחקר בתחום תסמונת המעי הרגיש, במסגרת לימודי התואר השני והשלישי בחוג לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, יש לי את הכלים והיכולת למצוא ביחד איתך את הדרכים לפתרון הבעיה ממנה את סובלת. 

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הקשר בין תזונה ומחלות מעי דלקתיות

מחלות מעי דלקתיות (IBD) מאופיינות בעיקר בשלשול כרוני, התכווצויות וכאבי בטן, חום נמוך, עייפות וירידה במשקל, ומשבשות במידה ניכרת את אספקת רכיבי המזון התקינה של הגוף.  לעתים נראית המחלה כאילו המזון פועל

13 טיפים והמלצות לסובלים מצרבות

אם צרבת גורמת לך לסבל רב, למעשה, מדובר בביטוי של רפלוקס קיבתי-וושטי, או בשמו הלועזי: Gastroesophgeal Reflux Disease. במצב זה, חומצה הנמצאת בקיבה עולה אל הוושט וגורמת לתחושה של שריפה או כאב במרכז החזה

bottom of page