top of page

על קצה המזלג

  • תמונת הסופר/תד"ר קרן הוד

תזונה וספורט - השילוב המנצח


מי שרוצה לשפר את הכושר הגופני או לפתח שרירים, יודע שעל-מנת להצליח במשימה צריך להתאמן. סוג האימון הוא כבר עניין של העדפה אישית, אבל מה שרבים לא לוקחים בחשבון הוא שעל-מנת להשיג את התוצאות הכי טובות מהאימונים, חשוב לאכול נכון ומתאים.


הגוף הוא מכונה משוכללת. אם "נתדלק" אותה נכון בזמן הנכון, נפיק ממנה הרבה יותר כושר, בפחות זמן. והדבר נכון לא רק לספורטאים אולימפיים אלא גם ל"מתאמנים רגילים". בשילוב המתאים בין אוכל לבין אימון יש תועלת אדירה לא רק לפיתוח השרירים והחיטוב, אלא גם לבריאות בכלל. תזונה נכונה היא גם הכלי האידיאלי לחיטוב, להעלאת מסת השריר והורדת אחוזי השומן – ואם זה לא מספיק, היא גם מונעת חולשה בזמן האימון ותורמת להתאוששות טובה יותר בין אימון לאימון.



למה?

כי בכל אימון הגוף "מפרק" קצת את השריר, ואם לא ניתן לו את "אבני הבניין" לאחר האימון (החלבונים), הוא ימשיך לפרקו במקום לבנותו. פשוט ככה. במקביל לכך, אם נאכל רק חלבון לאחר האימון, ולא נביא את ה"פועלים" שיניחו את האבנים במקום (הפחמימות) גם כך אנו פוגעים בשריר.


מה ההשלכות של תזונה לא נכונה במקביל לפעילות גופנית מאומצת?

פעילות גופנית מאומצת, במיוחד אם היא מלווה בתזונה לא מאוזנת, עלולה לשחוק את מאגרי הוויטמינים והמינרלים בגוף. במצבים כאלה עלול להתפתח חוסר תזונתי שחלקו הפיך, וחלקו – אם לא מטפלים בו – עלול עם הזמן לפגוע בבריאות.

בשלב הראשון, המחסור התזונתי יכול להתבטא בחולשה, בעייפות, בכאבי שרירים ובקשיי התאוששות מהאימונים. אם לא נטפל בזמן במחסור התזונתי, הוא עלול להפוך קריטי יותר ולהתבטא במצבי רוח ירודים, בירידה ביכולת החשיבה והריכוז, להשפיע על מדדים בדם ואף לעודד את פירוק השריר לאחר אימון - במקום לבנות אותם.


שאלת השאלות – מתי, מה וכמה אוכלים לפני, ואחרי האימון?

יש המון מיתוסים בנושא הזה והמון שאלות. בהמשך אתמקד בהמלצות העדכניות לתזונה נכונה לפני ואחרי פעילות גופנית.


bottom of page