top of page

על קצה המזלג

  • תמונת הסופר/תד"ר קרן הוד

עקרונות התנהגותיים וחינוכיים לתזונה נכונה בגיל ההתבגרות

50% מהבנות ו-25% מהבנים בגיל ההתבגרות ניסו לעשות דיאטה, ולא תמיד מהסיבות הנכונות. דווקא בגיל שבו הצורך בתזונה נכונה לבניית הגוף הוא קריטי מבחינה בריאותית, התפתחותית, חברתית והתהוות הדימוי העצמי, בוחרים רבים לוותר על מזונות מסוימים או לצמצם את המגוון שהם צורכים.

אנו כהורים אחראיים על עיצוב תזונת ילדינו, ודווקא בגיל ההתבגרות התערבותנו משמעותית אף יותר. ההשפעה שלנו כהורים מגיעה הן מההיבט ההתנהגותי ושיתוף הפעולה של הבית, והן מההיבט החינוכי בהעברת המסרים התזונתיים הנכונים עבור ילדינו. בפוסט הבא אנסה לסכם את הדרכים בהן אנו, ההורים, יכולים לעצב את תזונת ילדינו המתבגרים, הן מההיבט ההתנהגותי, והן מההיבט החינוכי-תזונתי.

ישראל נמצאת במקום השלישי בעולם בשיעור המתבגרים הסובלים מעודף משקל. גיל ההתבגרות "מועד לפורענות" בכל הנוגע להשמנת יתר, אם בשל השינויים ההורמונליים ואם בשל הירידה הדרסטית בפעילות הגופנית. ב-95% מהמקרים, עודף המשקל הוא תוצאה של הרגלי אכילה לא נכונים, תזונה לקויה וארוחות לא מסודרות. לצד אלה, ישנה הנטייה המשפחתית-גנטית והשפעה סביבתית. ילדים ומתבגרים עם עודף משקל חיים, על פי רוב, בסביבה שבה הרגלי התזונה אינם נכונים והפעילות הגופנית אינה מספקת.


אז איך אנחנו ההורים יכולים לעזור לילדנו המתבגרים?


א. בהיבט ההתנהגותי:

  1. אנו, ההורים, אחראים על המזונות שנכנסים הביתה, והילדים אחראיים על הכמות שהם בוחרים לאכול. לכן, דאגו לקנות מאכלים בריאים וצמצמו את המזונות המטוגנים והשמנים.

  2. אנו, ההורים מהווים מודל לחיקוי. תופתעו לגלות עד כמה ילדיכם מחכה אתכם. נצלו זאת, ודאגו לאכול בצורה מסודרת, סביב שולחן.

  3. תדאגו לגוון את התזונה בבית, חשפו את הילדים לכל 5 הצבעים של הפירות והירקות, למגוון סוגי גבינות. גם אם בהתחלה הם לא יטעמו ויסרבו לגוון, החשיפה המתמדת בסופו של דבר תוציא אותם מהקיבוע למזונות ספציפיים.

  4. הגבילו שעות מסך (טלוויזיה ומחשב) ועודדו לפעילות גופנית. אפשר לרשום לחוג ספורט, ליצור פעילויות משפחתיות אקטביות, הכולל טיולים רגליים, רכיבה על אופניים, משחקים על טרמפולינות וכו'

  5. תחזקו את דימוי הגוף של הנערה, ותשימו לב לסימנים של הפרעות אכילה. זהו החשש העיקרי! מהם הסימנים שיש לשים לב אליהם?  אכילה בסתר, עיסוק אובססיבי באוכל, פחד מוגזם מהשמנה, הקאות יזומות, הימנעות או פוביות ממזון, אכילה מופרזת או בולמוסית, עצבנות, בעיות קשב וריכוז, התפתחות מינית מאוחרת, כאבי ראש, הפרעות שינה, ולבדוק את התפריט היומי של הנער או הנערה. הפרעות אכילה שאינן מטופלות עלולות להוביל לסיבוכים רפואיים משמעותיים. לכן, הטיפול המקיף, שכולל בדרך כלל רופא, פסיכולוג, פסיכיאטר, תזונאית ופיזיותרפיסט, מאוד משמעותי וקריטי בסיוע למתבגר. אין ספק שלמשפחות יש חלק חשוב בתהליך הטיפול וההחלמה.

ב. בהיבט החינוכי-תזונתי:

  1. סידן לבניית העצם - בריאות העצם היא אחד הנושאים החשובים בתזונת בני הנוער, עקב פתיחת "חלון הזדמנויות" ייחודית. במהלך 20 השנים הראשונות לחיים מסת העצם יכולה להגיע לשיא צפיפותה. למרות זאת, רוב בני הנער אינם צורכים מספיק סידן בעקבות ירידה בצריכת מוצרי חלב המספקים כ75% מהסידן בתפריט ובנוסף לכך הם גם אינם פעילים גופנית, דבר שמחזק את צפיפות העצמות. בקצה השני של הקשת נמצאים מתבגרים העסוקים בפעילות גופנית מופרזת, בשילוב דיאטה קיצונית דלת קלוריות. שילוב זה עלול לעכב את ההתבגרות המינית ואת התחלת המחזור החודשי כאחת ולהגדיל את הסיכון להתפתחות עצמות חלשות ושבירות. השגת מסת העצם מרבית בגילאים אלה היא ההגנה הטובה ביותר בפני אוסטאופורוזיס בעתיד. מגיל 11 כמות מנות החלב ומוצריו צריכה לעמוד על 5-6 מנות ליום, כך שכמות הסידן המצטברת תגיע ל1200-1500 מ"ג ליום.

  2. נערה מתבגרת צריכה לצרוך כ - 2000 קק"ל ליום. מומלץ שהקלוריות יהיו עשירות ומגוונות מבחינה תזונתית ויכללו את כל אבות המזון ואת שפע הוויטמינים והמינרלים. דיאטות לא מבוקרות בגילאי 11-18 עלולות לפגוע בהתפתחות המינית, בגדילה ופוטנציאל הצמיחה לגובה.

  3. ארוחת הבוקר חיונית להתעוררות בבוקר, להישגים קוגניטיביים, הצלחה בלימודים, ולהעלאת מסת העצם, ואין לדלג עליה.

  4. תזונה עשירה בחלבון (בעיקר עוף, בשר, חלב ומוצריו וביצים) חשובה לגדילה והתפתחות ויצירת תאי שריר.

  5. אספקת ברזל, ומניעת אנמיה - באמצעות מנת בשר יומית, או כמעט יומיומית. דווקא בגיל זה הרבה מהנערות בוחרות באורח חיים צמחוני או טבעוני. אין שום צורך לכפות אכילת בשר על נערה שהחליטה להיות צמחונית, אבל יש לוודא שהתזונה שלה מאוזנת ומגוונת, בכדי למנוע חסרים תזונתיים.

  6. הגבלת חטיפים וממתקים למנה אחת ביום. אין צורך לעשות דמוניזציה לממתקים ולהגביל לחלוטין, אבל בהחלט חשוב להציב גבולות ברורים ולאפשר אותם במינון המתאים.


הורים יקרים,

כיוון שמדובר בנושא רגיש וחשוב, בעל השלכות על היקרים לנו מכל, אל תזלזלו בו. ההורה הוא מודל לחיקוי של בני הנוער לחינוך לדחיית סיפוקים, שליטה עצמית, ורכישת מיומנות של בחירה. ההורה צריך לנקוט בדרך חכמה כדי להחזיר אליו את ההשפעה בנושא זה על הנוער. הרצאות והטפות, כמו בכל תחום, גם כאן לא ממש יועילו ויציבו אתכם בקטגורית "עולם המבוגרים הלא מודרני", בפרט שממילא תקשורת לצורכי חינוך די מורכבת בגיל זה. הבנת הצרכים של הנערה המתבגרת תסייע לנו כהורים להציע לה את התזונה האופטימלית עבורה. באמצעות ראיית הדברים בצורה פתוחה וזורמת, נתינת דוגמה אישית והתמדה באורח חיים בריא בבית, נצליח להעניק לה את הטוב ביותר שגופה זקוק לו דרך תזונה נכונה. לעתים, למרות ההבנה של הצורך בהטמעת הכלים התזונתיים, התנגדות הנערה או קשיים נוספים הקיימים בסביבה, דורשים הכוונה מקצועית, שתעזור לגייס את שיתוף הפעולה וההתחייבות של הנערה להצלחה.

bottom of page