top of page

על קצה המזלג

  • תמונת הסופר/תד"ר קרן הוד

6 מזונות לשיפור מצב הרוח

אם דיכאון או מתח נפשי גורם לך לדלג על ארוחות, לירידה בתיאבון, או להפך - לתשוקה עזה למתוקים, אז יש לי חדשות בשבילך – מדובר בתהליך נורמלי וטבעי, וזה רק אומר שאת אנושית. כל אחד ואחת מאיתנו זכה וזוכה לחוות בחייו, אם במצב של דיכאון קליני חמור או סתם במצב רוח ירוד או דכדוך קל, שינויים בתיאבון, לכאן או לכאן. הרי גוף ונפש הולכים יחדיו.


אלו מזונות או רכיבי תזונה משפרים את מצב הרוח?


1. פחמימות  מורכבות, כגון:  לחם מחיטה מלאה, כוסמת, קינואה, אורז מלא, קוואקר, דגני בוקר מחיטה מלאה וכו'.  הפחמימות המורכבות גורמות להפרשת סרוטונין במוח.  סרוטונין הוא נוירוטרנסמיטר בעל השפעה על מצב הרוח שלנו.


2. קומפלקס ויטמינים מסוג B – במצבי רוח ירודים יש נטייה למחסור בויטמינים אלו, ולכן חשוב להשלים אותם באמצעות המזונות המכילים אותם (בשר, עוף, ביצים) או באמצעות תוסף תזונה.  בנוסף, לויטמינים אלו יש השפעה על פעילות תקינה של מערכת העצבים.


3. חומצה פולית – מחקרים מצאו קשר בין חוסר בויטמין זה ובין דיכאון .  בנוסף, מחסור בחומצה פולית גורם לתגובה פחות טובה לתרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI.  חומצה פולית נמצאת בעיקר בירקות ירוקים ובדגנים מלאים.


4. מגנזיום וסלניום – מחקרים הראו קשר בין מינרלים אלו ובין פעילות תקינה של מערכת העצבים.  סלניום מצוי בעיקר באגוזי ברזיל, מאכלי ים ודגנים מלאים, ומגנזיום נמצא בעיקר בירקות כהים, אגוזים למיניהם, וקטניות.   


5. אומגה 3 – מחקרים הראו כי 1 גרם של אומגה 3 מסוג EPA , בשילוב טיפול תרופתי לדיכאון, מסייעת לשיפור מצב הרוח.


6. מומלץ להימנע מעישון ושתיית אלכוהול ולהמעיט בצריכת קפאין.


בנוסף למזונות הללו מומלץ גם להקפיד על פעילות גופנית שיכולה לסייע במצבי רוח ירוד ודיכאון הודות לאנדורפינים המשתחררים במוח.


לסיכום

אם שמת לב, שמישהו מהקרובים אליך סובל מדיכאון, חשוב מאוד להפנותו לטיפול תזונתי אצל דיאטנית קלינית במקביל לטיפול נוסף, לקבלת המלצות תזונתיות שיקלו על מצבו ואף ישפרו אותו. 

bottom of page