top of page

על קצה המזלג

  • תמונת הסופר/תד"ר קרן הוד

7 רכיבי התזונה שיגנו על עורך מהשמש

עודכן: 30 במרץ 2018

יוצאת לשמש, מורחת קרם הגנה, חובשת כובע, שמה את משקפי השמש המהממים שלך ו...רגע, לא שכחת משהו?

נכון, כל האמצעים הללו הם אמצעי ההגנה הראשוניים והשימושיים ביותר, אך יחד עם זאת הם אינם נטולי מגבלות ואינם חוסמים באופן מלא את קרני השמש, גם אם מורחים את קרם ההגנה היעיל ביותר.  לכן, מומלץ להשלים את ההגנה על העור מפני נזקי השמש באמצעות תזונה נכונה.


מהם אותם נזקי קרינת השמש?

חשיפה לקרינת השמש גורמת לנזקים בריאותיים מצטברים לטווח הארוך, כגון: התקמטות מוקדמת של העור והאצת תהליכי הזדקנות של העור, ריבוי כתמים על העור, פגיעה בעיניים, כוויות, נגעים קדם סרטניים וסיכון ממשי לחלות בסרטן העור ובמלנומה.

מה הקשר בין התזונה שלך ובין הגנה על העור שלך כנגד נזקי קרינת השמש?

צריכת  תזונתית של נוגדי חימצון (אנטי-אוקסידנטים) משחקת תפקיד חשוב בהגנה על העור מפני נזקי השמש, באמצעות:

1. חיזוק מחסום המעבר של קרינת השמש לגוף

2. הגנה על מולקולות ספציפיות בגוף ע"י לכידת רדיקלים חופשיים

3. הגנה על מערך נוגד החמצון הקיים

4. סיוע בתיקון נזקי קרינת השמש

5. דיכוי התגובה הדלקתית, כמו למשל התפתחות המהלך הסרטני.


מי הם אותם נוגדי חימצון?

1. קארוטנואידים - הנמצאים בעיקר בירקות כתומים, כגון: גזר, דלעת, דלורית ובטטה, מסייעים בהגנה מנזקי קרינת שמש, מאיטים תהליכי הזדקנות של העור ומפחיתים סיכון לסרטן, כנראה בשל פעילותם נוגדת החמצון.


2. ליקופן - הנמצא בעיקר בירקות ופירות אדומים, כגון עגבניות, פלפל אדום, אשכולית ואבטיח, הראה פעילות מונעת אדמנת וסרטן עור במחקרים שבדקו  את השפעת קרינת השמש בעכברים. בנוסף, במחקרים שבהם נתנו רסק עגבניות (המכיל ליקופן), לאנשים נמצא כי לליקופן השפעה מגנה מפני יצירת אדמנת לאחר תקופה של 10 שבועות.


3. לוטאין - המצוי בעיקר ירקות הירוקים, כגון: ברוקולי,במיה, שעועית ירוקה, תרד, סלרי, חסה, מלפפונים פלפל ירוק קישואים וכו', נחקר הן על עכברים והן על בני אדם ונמצא כבעל השפעה מגינה מנזקי קרינת השמש. 


4. פוליפנולים - הנמצאים במזונות כהים, כגון: ענבים, אוכמניות, יין אדום, ורימונים, מסוגלים לעכב נזק חמצוני של ה-ד.נ.א בהשראת קרינת השמש,  אך מנגנון הפעולה המדויק בו הם מסייעים להגנת העור מפני קרינת השמש, עדיין אינו ידוע.


5. פרואנתוציאנידים - מזרעי ענבים נמצאו כמדכאים של התפתחות התהליך הסרטני, על ידי מניעת דלדול בנוגדי החמצון האנדוגניים ופעילות נוגדת חמצון.


6. קאטכינים - המצויים בתה ירוק ובקקאו, נחקרו בקרב בני אדם ונמצא כי הם בעלי השפעה מגינה מפני התפתחות אדמנת ומפחיתים את רגישות העור לקרינת השמש.


7. הויטמינים נוגדי החמצון – ויטמין A וויטמין  C,  אמנם מצויים בעור, אך למרות זאת שניהם לא הראו השפעה מגינה משמעותית מנזקי קרינת  השמש.


האם ישנם מרכיבי מזון נוספים שקשורים להגנה על העור?

רגישות העור לקרינת השמש קשורה, כנראה גם לרמת השומן בדיאטה ולסוג השומן הנצרך. רמות גבוהות של שומנים בדיאטה הגבירו את ההתבטאות הסרטנית בהשראת קרינת השמש במחקר שמערך על עכברים.

בנוסף, במחקרים שנערכו על בני אדם, נמצא כי הפחתה משמעותית בצריכת קלוריות משומן הפחיתה את השכיחות של גידולים טרום-סרטניים ושל סרטן עור שאינו מלאנומה.

במחקר, שבדק את השפעת דיאטה עשירה בחומצות שומן מקבוצת אומגה 6 בעכברים, נמצאה האצה משמעותית בהתפתחות סרטן העור בהשראת קרינת השמש , בעוד זו שכללה חומצות שומן מסדרת אומגה 3 הגנה מפני התפתחות הסרטן.


לסיכום, מה לעשות כדי להגן על עצמי מפני השמש?

יש להימנע מחשיפה מוגזמת לשמש, במיוחד בשעות הקרינה החזקות -  10:00-16:00, להשתמש באמצעי הגנה (מקדם הגנה 15 לפחות), ולצרוך דיאטה מאוזנת ומגוונת, עשירה בפירות וירקות על חמשת צבעיהם.

bottom of page