top of page

על קצה המזלג

  • תמונת הסופר/תד"ר קרן הוד

מנגנון הרעב והשובע

עודכן: 30 במרץ 2018

האם גם לך יוצא לפעמים לאכול סתם, כי משעמם לך? כי נחמד לנשנש מול הטלוויזיה? כי עיצבנו אותך בעבודה? או פשוט סתם כי העוגיות בישיבה היו לך מול העיניים?  או שפשוט נתקפת רעב פתאומי והתנפלת על כמויות מזון גדולות ממה שקיבתך מסוגלת להכיל?  ואז, בדיעבד, עלו רגשות האשמה, על כך שבעצם זה היה לגמרי סתמי ומיותר?  אחר כך אמרת לעצמך: בכלל לא הייתי רעבה, אז למה אכלתי?



לפני שנבין איך לאזן את מנגנון הרעב והשובע, קודם כל נבהיר כיצד הוא פועל:

מרכז הרעב והשובע נמצא בהיפותלמוס.  ההיפותלמוס משחרר נוירוטרנסמיטורים שונים שמווסתים את צריכת המזון, בחירתו, כמותו, טבעו ותדירותו.  אחרי ארוחה משתחררים נוירוטרנמיטורים המעבירים סיגנל לשובע, ואז נפסיק לאכול, ולהיפך, אם לא אכלנו הרבה זמן, יופרשו נוירוטרנמיטורים המעבירים סיגנל לרעב, ואז נחפש משהו לאכול. 

מה הקשר בין מנגנון השובע והרעב למשקל?

כאשר מנגנון זה מאוזן, ניתן לשמור על משקל תקין.  לו היינו יכולים לנטרל את הרעב היה לנו הרבה יותר קל להרזות.  אחת הדרכים הפשוטות והטבעיות לנטרול הרעב היא על ידי אכילת ארוחות קטנות מידי 3 שעות או גם ע"י תרופות לדיכוי תיאבון.

אז איפה המנגנון התחיל להשתבש?

מנגנון זה עובד בהרמוניה אצל תינוקות וחיות בר, ולכן זו הסיבה שתינוק יונק כל 3 שעות.   בעידן השפע, האוכל הזמין מהווה פתרון לחיפוש אחר הנחמה, החמימות ותחושת הסיפוק והפיצוי המיידי, שעולים מנסיבות החיים.  כתוצאה מכך, רבים מאיתנו הופכים את האוכל לחבר הכי טוב שלנו, ומוצאים את עצמנו אוכלים מכל הסיבות בעולם, פרט לרעב. 

איך נחזיר את המנגנון לאיזון הטבעי שלו?

הקפידו לאכול כל שלוש שעות, בכדי לשמור על מידת שובע קבועה ונעימה לאורך כל היום. אם כבר נתקפתם רעב קל, אכלו פרי או ארוחה קלה, והמתינו 20 דקות, שזה זמן תגובת המוח לגירוי השובע. לאחר ההמתנה של לפחות 20 דקות, תוכלו לוותר בקלות על האוכל. נסו למצוא פיתרון אחר מועיל יותר לסיפוק הצורך הרגשי, למשל אם אתם אוכלים מתוך עצבים, צאו לריצה בפארק. תשאלו את עצמכם מה אתם חשים באותו הרגע? מה הצורך האמיתי שגורם לכם לאכול? האם זה צמא, עייפות, קור האם אני עייף? ואז במקרים אלו מומלץ לשתות מים, ללכת לישון או לשמור על חום הגוף ע"י סוודר וגרביים נעימים וליהנות מכוס תה חם.

bottom of page